Op Zoek naar een conceptontwikkelaar?

Als je op zoek bent naar een conceptontwikkelaar kan dit natuurlijk best wel lastig zijn. Je wilt natuurlijk wel dat je de ontwikkeling kunt vertrouwen, en dat je op de projectontwikkelaar kunt bouwen. Het doel van een conceptontwikkeling is er om zowel kwalitatieve als kwantitatieve inschattingen te kunnen maken van de te verwachten, ontwerpkaders, product kosten, ontwerpkosten, ontwerptijd en de marktacceptatie. Het lijkt me handig om als eerst een beetje informatie te geven wat het precies is en waar het voor wordt gebruikt. Dit is om er voor te zorgen dat jij daar een beter beeld van krijgt en waar je op moet letten bij het vinden. 

Waarvoor wordt het gebruikt?

In de meeste industrieën is het creëren van een nieuw product een langdurig proces waar veel bij komt kijken. Als conceptontwikkelaar moet je overal aan denken als je aan een nieuw project gaat beginnen voor een opdrachtgever. In dit langdurige ontwerpproces zijn van te voren de manier waarop ontwikkeld wordt en de doorlooptijd al bepaald. Hiervoor zijn er vaste meetpunten ingebouwd die ervoor zullen zorgen dat de doorlooptijd goed verloopt en gehaald zal worden. Op deze manier wordt voor zekere marktintroductietijd gezorgd. In dit zeer langdurige ontwikkelproces zijn onzekerheden die te maken hebben met haalbaarheid en kosten natuurlijk niet gewenst. 

De taken

Als conceptontwikkelaar of als creative concept developer werk je bijvoorbeeld bij een mediabedrijf waar je concepten en ideeën kan voorstellen voor advertenties, reclame, websites, campagnes, voor klanten. Je werkt voornamelijk met het effect concept, associatieconcept, explicatieconcept of vergelijkingsconcept om het product of de dienst te profileren voor de klant. De taken van een projectontwikkelaar of creative concept developer zijn onder andere; brainstormsessies houden, ideeën bedenken voor een marketingdoel, concepten uitwerken tot presentaties, schetsen, storyboards, animaties en presentaties. Dit zijn zo ongeveer wel wat de taken van een projectontwikkelaar inhouden.

De persoonlijkheid die je moet hebben 

Natuurlijk moet het beroep wel bij je passen, het is fijn als je een bepaalde persoonlijkheid het wat bij het beroep past. Bij het beroep conceptontwikkelaar is het handig als je een creatief persoons type bent. Kernwoorden voor dit beroep zijn bijvoorbeeld creatief, innovatief, expertief. Het ondernemende persoons type is gericht op leidinggeven en verkopen, dit past dus perfect bij het beroep. Kernwoorden zijn bijvoorbeeld commercieel en risiconemend. Dan hebben we nog het mensgerichte persoons type dat gericht is op contact met mensen, hier passen de kernwoorden, communicatief en samenwerkend goed bij.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *